Gevinster ved at komme ud at gå
Foto: AOP
SUNDHED & TRÆNING

SUNDHED | 7 gevinster ved at komme ud at gå

Er du aldrig blevet fan af løb, så kom ud at GÅ i stedet. Der er flere sunde fordele ved gåture - bliv klogere på dem her!

Det sker der i din krop når du kommer ud at gå

1. Dit hjerte bliver stærkere
En halv times rask gang hver dag mindsker din risiko for hjerte-kar-sygdomme betragteligt, blandt andet fordi du sænker det dårlige kolesterol og hæver det gode kolesterol i blodet.

2. Du holder maven i gang
Gang sætter gang i fordøjelsen og forebygger forstoppelse; det kan du især have brug for, hvis du har et stillesiddende arbejde.

LÆS OGSÅ: Gå dig i form!

3. Dit blodsukker bliver mere stabilt
Når du går, mindsker du din risiko for at udvikle type 2-diabetes. 

4. Du sover bedre
En god gåtur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen giver dig en bedre nattesøvn. 

5. Dit skelet bliver stærkere
Bare en halv times gang tre gange om ugen mindsker risikoen for at få knogleskørhed. Når du går, styrker du skelettet og bruger 95 pct. af dine muskler.  

Køb 6 nr. af IN og få en DAY taske med - kun 348 kr. SPAR 63%

6. Du bliver gladere
Gåture i dagslys og/eller grønne omgivelser kan mindske stress, depressioner og angst. Når du går, producerer kroppen flere endorfiner – lykkehormoner – og skiller sig samtidig af med de skadelige stresshormoner. 

7. Du kan lettere holde vægten
Går du til, så du bliver varm, får du en bedre kondition og forbrænding og mindre fedt på kroppen.

LÆS OGSÅ: Derfor skal du gå offline denne sommer

Læs mere om: