Efter julens søde tid - find en sund balance i januar, sundhed, IN
Foto: AOP
SUNDHED & TRÆNING

SUNDHED | Find en sund balance efter den søde juletid

Skal man vælge én måned i løbet af året, hvor man kan blive lidt sundhedsmæssigt presset, så er december et meget godt bud. Her får du INs tips til at bevare sundhed i krop og sind - og holde dig oven vande i og efter denne søde tid.

Dyrk dit sociale liv
Nyd, at tiden er fyldt med masser af socialt samvær i stedet for at føle dig presset over det. Gode samtaler og snakke med andre er med til at gøre dig mere lykkelig. Amerikanske forskere har fundet frem til, at de lykkeligste mennesker bruger mindre tid alene og mere tid på gode samtaler end de mindre lykkelige.

Dyrk motion - udendørs
Især om vinteren har du brug for masser af lys, for sammen med frisk luft har det en helbredende og forebyggende effekt på vintertrætheden. Desuden hjælper naturen dig med at klare hovedet og bearbejde alle dagens mange input. Så på med træningsskoene og gå eller løb en tur, eller brug naturen som fitnesscenter.

Træd ud af det teknologiske hamsterhjul
Der er nok at se til i denne måned, og hvis du samtidig altid er ’på’ med mails, sms’er, Facebook og fjernsyn, så kommer din hjerne på overarbejde. Giv den lidt ro og tag en pause, hvor du tager et teknologisk frikvarter. Og lad være med at få dårlig samvittighed over, at du er teknologi-hooket. Det er helt naturligt, fordi det aktiverer belønningsmolekylet dopamin i hjernen. Og når først det er aktiveret, får vi lyst til mere og mere, og så kører hamsterhjulet og jagten på mere dopamin. Så vær bevidst om dit forbrug, og træd ud af hjulet en gang imellem – din hjerne vil elske dig for det.

LÆS OGSÅ: SUNDHED | Spis dig stærk & sund

Tag et par timer ud af din travle hverdag
… og gør noget godt for dig selv. Giv fx dig selv lidt fodforkælelse, for når du masserer dine fødder, slapper hele kroppen af. Smør dine fødder ind i en lækker creme, og massér både indersiden, ydersiden, svangen, hælen og alle tæerne. Eller und dig selv en varmende saunagus, der renser kroppen ud. Gør, hvad du har brug for, i stedet for at jagte alle andres ønsker.

Spis ekstra sundt nogle dage
December er ofte fyldt med mad i den lidt tungere ende og, ja, rigeligt med smør og ofte også alkohol. Gør dig selv den tjeneste at tage et par dages pause, hvor du spiser og drikker så rent som muligt. Det vil sige kun drikker vand og spiser grøntsager og madretter i den lette ende og undgår det, som ofte kan få kroppen til at puste sig lidt op, som brød og pasta. Gør du det, giver du for det første kroppen en pause, så den får ro til at komme til hægterne igen, men du får også en mental pause, som betyder, at når du igen sidder bænket foran bordet, så kan du meget bedre styre, hvor meget du egentlig har lyst til. Din craving efter sukker og fedt har nemlig fået lov til at stabilisere sig.

Stræk dig i søvn
Gør det til et aftenritual at lave følgende afslappende strækøvelser, inden du skal sove: Stræk og slap af i skiftevis din venstre og din højre arm fem gange. Derpå gentager du øvelsen med først dit ene ben og så det andet. Slut af med at strække arme og ben samtidig fem gange, mens du fylder lungerne med luft og tager nogle dybe vejrtrækninger.

LÆS OGSÅ: SUNDHED | Gurkemeje – Sådan bruger du det

Læs mere om: