Meditation
Foto: iStock
SUNDHED & TRÆNING

SUNDHED | Meditation - sådan kommer du i gang

Meditation gør dig klogere, smukkere, mindre stresset og mere fokuseret - og det er lettere, end du tror, og kræver bare et par minutter hver dag. Sådan gør du!

Meditation styrker beviseligt vores optimisme, robusthed og glæde. Der sker simpelthen nogle neuroplastiske ændringer i hjernen, når vi mediterer. Vi får flere forbindelser mellem cellerne i hjernen og dermed mere grå masse. Meditation er med andre ord fitness for hjernen. Ny forskning viser endda, at utrænede mennesker, der mediterer 12 minutter om dagen, øger deres mentale kapacitet med 10-20 procent på bare to måneder!

LÆS OGSÅ: SUNDHED | Derfor skal du vinterbade

Lyder det som endnu et uoverskueligt punkt på listen over ting, du synes, du burde gøre, men bare ikke får gjort? Velkommen i klubben. Lad os sammen flytte det over på listen over ting, der giver energi og overskud i hverdagen. Og som vi prioriterer.

Herunder får du fem tips til meditation:

1. Begynd i det små

Meditation behøver ikke vare hele eller halve timer. Slet ikke. Begynd med tre minutter. Bare tre. Det lyder overkommeligt, ikke? Sæt dig behageligt. Det kan være i lotusstilling, men behøver ikke være det. Du kan endda lægge dig ned, hvis det fungerer bedre for dig – bare pas på, du ikke falder i søvn! 

Fokuser på din vejrtrækning. Mærk næseborene blive kolde, når du trækker luft ind. Fyld lungerne og ånd langsomt ud. Din vejrtrækning skal være afslappet og ubesværet.

2. Lad tankerne være

Mange tror, at meditation handler om at nå dertil, hvor man er i en næsten trancelignende tilstand, og man aldrig bliver distraheret af tanker. Det sker kun for de mest garvede og kun i glimt.

Vær i stedet opmærksom på dine tanker. Anerkend, at de er der, uden at stresse over dem og prøve at skubbe dem væk. Måske opdager du, at dine tanker under meditation kredser om noget bestemt. Måske er der noget i dit liv, der savner fokus?

3. Elsk dit abesind

Det tankemylder, der ofte opstår, når vi sætter os til at meditere, er helt normalt. Det kaldes også Monkey Mind (abesind). Men ofte er det netop det, der får folk til at give op og tænke “jeg kan bare ikke finde ud af det her!”.

Det kan være overvældende at mærke, hvor aktivt og ukontrolleret sindet er, og hvor mange tanker der myldrer gennem hovedet. Det er OK. Du kan ikke undertrykke dem, så lad være med at forsøge. Bring i stedet blidt dit fokus tilbage på vejrtrækningen og kroppen. Stille og roligt, hver gang. Med tiden bliver tankemylderet mindre og mere roligt.

LÆS OGSÅ: OPSKRIFT | Asiatisk nudelsalat med grillet tun

4. Gør det på din egen måde

Der findes ikke én rigtig måde at meditere på, så prøv dig frem.

Måske kan det hjælpe dig at lytte til guidede meditationer på mp3-filer eller cd. Eller at fokusere på et bestemt punkt. Eller at lukke øjnene. Hvis du slet ikke kan holde ud at sidde og meditere,så prøv gående meditation. Fokuser på åndedrættet, på følelsen af din krop, der går, på følelsen af vind og luft på din hud og på lydene omkring dig.

5. Drop alt eller intet

Realistisk set er det få mennesker, der lykkes med at meditere hver dag. Men mindre kan gøre det, så lad være med at give op, bare fordi du misser en dag eller to. Du kan altid fortsætte, hvor du slap. Prøv at lægge små pauser ind i din dag, hvor du kun fokuserer på dit åndedræt. Fx i bussen eller toget. Eller ved dit skrivebord. Eller under bruseren. Men lov dig selv at give det en fair chance i tre-fire uger. 
 

Mere hjælp til meditation?
Du kan få guidede meditationer både som lydfiler og cd’er, hvis du har brug for at blive guidet igennem. For nogle kan det også være en hjælp at sidde med en særlig ‘meditationspude’ under bagdelen, så ryggen rettes. Se bl.a. yogaudstyr.dk

Køb 6 nr. af IN og få en DAY taske med - kun 348 kr. SPAR 63%

 

Læs mere om: