Nye rutiner til din vejrtrækning
Foto: AOP
SUNDHED & TRÆNING

SUNDHED | Nye rutiner til din vejrtrækning

Din vejrtrækning er afgørende for dit velvære. Nyd et frikvarter i frisk luft og gør det til en del af hverdagen på nye måder. Lad dig inspirere her – men husk den rette påklædning og ikke mindst, at slukke telefonen!

Din vejrtrækning er afgørende for dit velvære

For at ændre vaner eller skabe nye rutiner, er det afgørende, at det giver mening for os, hvis det er noget, vi ønsker at blive ved med som en naturlig del af hverdagen. Der er heldigvis også rigtig mange måder at nyde et frikvarter i frisk luft på. Her kan du lade dig inspirere, men husk påklædning, der er tilpasset vejret. Og husk så at slukke mobiltelefonen.

1 | Slip fødderne fri fra støvler og sko. Tag små ture på bare tæer i græsset, mens du holder din opmærksomhed på følelsen under dine fødder og din vejrtrækning.

2 | Den hurtige, men effektive. Hold for højre næsebor, og træk vejret dybt ind ad venstre. Hold vejret et øjeblik, før du puster ud af modsatte næsebor. Sådan skiftes vejrtrækningen fra side til side 10-20 gange. Øvelsen afbalancerer højre og venstre hjernehalvdel og nervesystemet som helhed.

3 | Tommelfingre i taljen. Stå, sid eller lig med hænderne i taljen, så tommelfingeren peger om på ryggen og de øvrige fingre frem på maven. Træk vejret roligt ind og ud igennem næsen 10-20 gange så dybt, at du mærker, at maven og taljen bevæger sig. Pust ud og prøv at forlænge udåndingen lidt. Lukker du øjnene, skærpes din koncentration væsentligt.

LÆS OGSÅ: SUNDHED | Få en sundere hverdag

4 | Gå en lille tur på 5-10 minutter. Hold fokus på at trække vejret roligt ind og ud igennem næsen. Prøv, om du kan være otte skridt om at trække vejret ind, og på samme måde 8 skridt om at puste ud igen. Dette kan gøres på vej til arbejde, på vej hen til toget, bussen, cyklen eller bilen.

5 | Løb en kort tur. Løb et par kilometer, hvor du ikke løber hurtigere, end at du hele tiden kan trække vejret ind og ud igennem næsen. Det vil både bidrage til at øge din iltoptagelse og virke som en ”WORKIN” på din krop, og ikke en ”WORKOUT”.

6 | Invitér din mand, kone, ven eller veninde på en gåtur i det fri. Selvfølgelig er det oplagt at ordne verdenssituationen, men prøv også at øve jer på en gående meditation. Det lyder måske svært, men det behøver det ikke at være. Gå nogle minutter i stilhed, og hold fokus på en specifik farve. Efter nogle minutter vil I opleve, at denne farve bliver ekstrem klar og let at se, men også at jeres øvrige tanker bliver sat lidt i skak. Det samme kan gøres med lyde og dufte. Forsvinder tankemylderet ikke med det samme, er det ikke, fordi du gør noget forkert, men så sig til dig selv, ’nå, der var en tanke. Velkommen og farvel igen’.

7 | Nyd naturen i selskab med børn. De skal nok inspirere dig, og lad dig endelig rive med. Klatr, hop, hink, rul, gå på væltede træstammer, løb op og ned af skråninger, og duft, mærk og hør naturen – uanset årstid.

LÆS OGSÅ: Detox – virker det?