Louise Bruun om antiinflammatorisk kost
SUNDHED & TRÆNING

Sundhedsekspert Louise Bruun om antiinflammatorisk kost

Det lyder som noget, læger skriver i journaler. Men trods det svære navn, er antiinflammatorisk kost dybest set bare sund mad. Vel og mærke mad, der fjerner de kroniske betændelsestilstande, vi stort set alle har i kroppen og som kan give alt fra smerter i led og mave til dårlig søvn og sex. Kost- og motionsekspert Louise Bruun forklarer, hvordan du gør, hvorfor, og hvordan det virker.

De fleste kostretninger gør en dyd ud af at være mundrette. 5:2. Palæo. Detox. Navne, der er nemme at huske, og som ligger godt på tungen. Helt anderledes forholder det sig med ‘antiinflammatorisk kost’. En kostretning, der i disse år vinder frem hos både kostguruer og helt almindelige mennesker verden over.

– Det er et mærkeligt og svært ord. På den ene side er det egentlig fedt, at det er svært, fordi der i ordet ligger et vigtigt budskab. At det er en kost, der helbreder. Men det er også et dårligt ord. For i virkeligheden er det en meget enkel måde at leve på.

Det er kost- og træningsekspert Louise Bruun, der sætter ord på kostretningen, som dukkede op i Danmark for fire-fem år siden, og som endnu ikke er slået bredt igennem, men som omvendt heller ikke lige er til at slå ud igen.

Vil man vide, hvorfor den antiinflammatoriske kost er sværere at ignorere, end det svære ord taler for, så er lige præcis Louise Bruun den helt rigtige at tale med. Hun har både skrevet en bog om kostformen – sammen med lægen Jerk Langer – ligesom hun også rådgiver private klienter og afholder lange livsstilsforløb, hvor det indgår. Endnu vigtigere: Hun lever selv 100 procent antiinflammatorisk.

– Men i virkeligheden har jeg altid levet sådan! udbryder hun som det første, da IN beder hende forklare, hvornår og ikke mindst hvorfor, hun har kastet sin kærlighed på lige præcis dén måde at spise på.

Forklaringen er ikke, at Louise Bruun pludselig har set lyset. Forklaringen er faktisk den direkte modsatte.

– Det er i virkeligheden sådan, jeg altid har spist. Med lidt justeringer hen ad vejen. Der er måske kommet endnu flere grøntsager til og flere lette proteiner. Men i virkeligheden er antiinflammatorisk kost superenkelt. Det er bare naturlig mad og sund fornuft. Det handler om spise mad fyldt med næring og lade være med bevidstløst at køre ligegyldig mad indenbords, lyder det fra Louise Bruun.

LÆS OGSÅ: 5 antiinflammatoriske drikkevarer, du kan starte dagen med 

Det at bevæge sig er også del af den antiinflammatoriske livsstil. Selv er Louise Bruun bl.a. glad for at vinterbade.

Læger bakker op om antiinflammatorisk kost

Antiinflammatorisk kost er opfundet af den amerikanske læge Dr. Andrew Weil og er en kostform, der beror på opfattelsen af, at bestemte fødevarer forårsager eller bekæmper betændelsesstilstande i kroppen. Med andre ord, at en usund livsstil med uhensigtsmæssige kostvalg giver en kronisk betændelsestilstand i kroppen, som går ud over både det fysiske og psykiske helbred og påvirker immunforsvaret negativt.

– Inflammation betyder betændelse. Antiinflammatorisk betyder, at noget dæmper betændelsestilstanden. Mange inflammationer starter i tarmene på grund af den kost, vi spiser. Herfra kan betændelsen sprede sig gennem blodet til alle mulige steder i kroppen. Der findes sindssygt mange inflammationssygdomme. Tænk bare på gigt, som er betændelse i leddene. Når man spiser antiinflammatorisk, dæmper man betændelsen i kroppen, forklarer Louise Bruun.

Amerikanske Dr. Weil har udviklet en alternativ kostpyramide, som beskriver de 16 mest antiinflammatoriske fødevaregrupper, som din kost bør bestå af. Øverst i pyramidens spids er chokolade og rødvin, som godt nok hører til de betændelseshæmmende fødevarer, men er dem, du skal have mindst af.

Nederst i pyramiden, hvor den er bredest, findes grøntsager og frugt, som er det, du skal have mest af. I midten ligger sunde fedtkilder, fisk, soyaprodukter og proteinkilder som æg, lyst kød og ost. Omvendt er fødevarer, der virker inflammatoriske, altså betændelsesfremmende, fx sukker og usundt fedt.

– Det fungerer som gift i kroppen. Og kan give alle mulige gener, som smerter i leddene, gigt, tarmsygdomme, hormonelle ubalancer og endda gå ud over humøret, fortæller Louise Bruun.

Herhjemme er den antiinflammatoriske livsstil ikke kun noget, kost- og livsstilseksperter bakker op om. Det var den danske læge Jerk Langer, der som en af de første bragte den antiinflammatoriske kostpyramide til Danmark. Men også professor, dr.med. og overlæge Bente Klarlund Pedersen, der til daglig er leder af Rigshospitalets Center for Inflammation og Metabolisme, taler om, at kosten kan virke enten inflammatorisk eller antiinflammatorisk. At mættet fedt, som man især ser i meget fastfood, påvirker kroppens celler, så de starter en inflammation. Mens umættet fedt fra mandler, nødder, fisk, avokado, olivenolie og rapsolie har en antiinflammatorisk effekt. Ligesom frugt, grønt og anden kost med antioxidative egenskaber også virker antiinflammatorisk.

Bente Klarlund Pedersen har også fremhævet, at rygning medfører, at man konstant har en let kronisk inflammation i kroppen, men at små mængder alkohol omvendt virker antiinflammatorisk.

Motion er dog ifølge den danske professor det stærkeste element i en antiinflammatorisk livsstil. Har man en inflammatorisk gigtsygdom eller anden sygdom med betændelse, er den antiinflammatoriske livsstil særlig vigtig, men ifølge den danske professor har alle mennesker gavn af en sund livsstil. Præcis som Louise Bruun også taler for i sin bog ‘21 helbredende dage med antiinflammatorisk kost’ skrevet sammen med Jerk Langer.

– Antiinflammatorisk kost er mad, der bygger dig op. Det er mad, som sørger for, at din krop er stærk og fungerer og kan helbrede sig selv. Det er så smuk en mekanisme. At de vitale organer inden i os er der for os hele tiden. At de hele tiden skiller sig af med giftstoffer og celler, der ikke fungerer. At de arbejder så effektivt, som de overhovedet kan, på at fjerne svampe og uhensigtsmæssige bakterier. At de arbejder på højtryk for at helbrede os. Så er vi stærke, og så har vi det godt. Det er en enormt smuk historie. Og faktisk meget banal, siger Louise Bruun.

LÆS OGSÅ: 5 madvarer, der 'snyder' med indholdet 

Spiser aldrig pizza

Skal man finde en person, der rent faktisk lever antiinflammatorisk, skal man bare kigge til Louise Bruun. Hun spiser slik en sjælden gang imellem, for hun ‘elsker chokolade’, men hun kunne aldrig drømme om at købe en pizza.

– Jeg ved godt, at det er skideirriterende at høre på, siger hun med det samme.

Men hun vil vitterlig hellere stege to spejlæg og smide dem på en tallerken med en halv avocado og tre gulerødder end at gå til grillen eller pizzamanden en dag, hvor det skal gå stærkt.

– Jeg ved godt, at det også er mit arbejde, og at det derfor ikke er alle, der gider høre på, hvordan jeg selv lever. Jeg er godt klar over, at det er skideirriterende. Men sådan er jeg bare. Jeg vasker, hakker og snitter grønt hver dag, spiser masser af olivenolie og lette proteiner, bær og frugt. Jeg vil gerne fylde min krop med mad, der er fyldt med så meget næring som muligt, fortæller Louise Bruun om sin egen antiinflammatoriske dagligdag, som hendes mand og børn i øvrigt ikke følger.

– Og jeg kan godt lide chokolade. Så dét spiser jeg. Ligesom jeg også godt kan lide korn. Så brød og den slags er jeg ikke bange for, som mange mennesker er for tiden, fortæller Louise Bruun.

Chokolade er som sagt tilladt i den antiinflammatoriske kostpyramide, ligesom korn og pasta – der endda ligger næstnederst sammen med bønner og dermed skal fyldes næstmest i kosten.

– Det er bare naturlig mad. Der er intet hokuspokus over det. Det handler om at spise masser af forskellig mad, masser af grønt og så ikke belaste tarmene med at overspise hele tiden. Mærk efter, om du er mæt. Hold lidt igen. Overspiser du, belaster du tarmene, og det virker inflammatorisk. Giv kroppen fred og ro en gang imellem. Tid til at fordøje maden, lyder rådene, som Louise Bruun selv følger.

Det kan godt være, at den måde at leve på lige nu kaldes antiinflammatorisk, og at hun selv og andre har skrevet bøger om kostformen inden for de senere år, men for Louise Bruun er der faktisk en pointe i at understrege endnu engang, at den måde at leve på altid mere eller mindre har været hendes måde at leve på – det hed bare middelhavskost eller slet og ret en sund livsstil.

– Jeg spiste også sådan, da jeg skrev min første bog for 10 år siden. Når jeg ser tilbage, er det meget de samme principper, jeg altid har arbejdet ud fra: Spis naturlig mad. Det er det, vi alle trives bedst med. Om det hedder antiinflammatorisk eller ej, siger Louise Bruun.

Køb et abonnement på IN og spar 50 % - KØB HER

Louise Bruun er en af Danmarks førende eksperter, når det gælder kost og motion. Hun spiser selv antiinflammatorisk, og hun kunne aldrig drømme om at købe en pizza, selv om hun godt ved, det er ‘skideirriterende’ at høre på.

Antiinflammatorisk kost handler ikke om vægttab

Men at det har et navn – den antiinflammatoriske livsstil – er nu alligevel godt, mener den erfarne danske livsstilsekspert. For de fleste mennesker har brug for et ‘system’, en pyramide, et sæt regler, do’s and dont’s, når de går igang med at ændre deres liv. Derfor er det godt for mange at kunne sige: ‘Nu læser jeg denne her bog eller artikel om antiinflammatorisk kost, og så følger jeg den’.

– Folk kan godt lide at følge noget. Det kan være meget svært at gøre det selv uden støtte eller retning. Om det så er en bog, et forløb eller et retreat, lyder Louise Bruuns erfaring.

Men hun er selvfølgelig godt klar over, at få lever et lige så stringent sundt og antiinflammatorisk liv som hende selv. De fleste mennesker ‘bliver ramt af livet engang imellem’, som hun udtrykker det. Og så kommer slikposerne og pizzaerne ind i hverdagen igen.

– Når livet rammet en, kan man pludselig ikke overskue at leve sundt. Når man har travlt, har bekymringer eller stress, så skrider det. Selv om det er dér, man har allermest brug for at styrke sin krop. Men det er meget svært at gøre de her ting, når hverdagen er presset, er Louise Bruun fuldt klar over.

– Men jeg oplever, at når folk først har lært principperne for antiinflammatorisk kost, hiver de dem frem igen og igen. Når folk først har forstået enkelheden, kan de godt selv tage det op igen, når de får brug for det.

Det er vigtigt at understrege, at det ikke er nålen på vægten, der får de fleste til at hive den antiinflammatoriske livsstil frem – hvad enten det er for første gang eller igen-igen. Louise Bruun pointerer, at antiinflammatorisk kost ikke er en slankekur. Selvfølgelig kan man slanke sig med den, alene fordi man omlægger sin kost til et sundere alternativ. Men det er en kostform, der først og fremmest giver velvære og et bedre helbred.

– Jeg har masser af klienter, som kommer og siger ‘nej, jeg har ikke tabt mig, men nu sover jeg for første gang i flere år uden at vågne om natten’. Eller også fortæller de, at de slet ikke er oppustede i maven længere. At de ikke har ondt i deres led. Eller hvad det nu er, de har døjet med. Det er slet ikke vægttabet, de er optagede af. Det er heller ikke det, jeg som vejleder er optaget af. Det er det helbredende i kosten. Det, at man gør noget virkelig godt for sit helbred.

Ud over de fysiske gevinster, oplever folk, der spiser antiinflammatorisk ifølge Louise Bruun, at deres energi vokser, at de bliver i bedre humør og nogle får endda mere lyst til sex og er også mindre stressede.

– De bliver gladere mennesker. Der forsvinder et lag af deres beskyttelse mod omverdenen, når alle giftstoffer og en masse smerter og gener forsvinder. De mærker livet mere. Det er meget tydeligt. Og meget logisk. For når din krop og dit helbred får det bedre, får du det også bedre, forklarer hun.

Sådan spiser du antiinflammatorisk

  • Spis masser af omega 3-fedtsyrer. Dem får du fra fisk, nødder, olivenolie, grønne grøntsager som broccoli, spinat og palmekål. Omega 3 er noget af det allermest antiinflammatoriske, du kan indtage.
  • Spis i det hele taget masser af grøntsager. Det er grøntsagerne, der skal fylde mest på din tallerken.
  • Spis mindre portioner. Lad være med at overspise. Det belaster dit fordøjelsessystem. Når du spiser mindre, giver du kroppen ro.
  • Spis lette proteiner som kylling, fisk og æg. De er lette at fordøje og indeholder ikke helt så mange strukturer som rødt kød. Spis også proteiner i form af quinoa, linser og bønner.
  • Drik vand og urtete som dine primære væskekilder.
  • Du må gerne spise mælkeprodukter. Smør, ost og yoghurt må gerne være en del af kosten, bare det ikke fylder alt for meget på tallerkenen.
  • Fuldkorn er også fint, men præcis som mælkeprodukter, så sørg for at spise mindre af det. Men det kommer helt af sig selv, når grøntsager fylder mere.
  • Du må gerne få alkohol og sukker, men det er det, der skal fylde mindst i din kost. Salt, sukker og transfedtsyrer, som meget færdigmad er proppet med, er sindssygt inflammatorisk.
  • Bevæg dig. Det er ikke nok at gå eller løbe en tur to gange om ugen. Du skal ud og bevæge dig hver dag.

‘Det er bare naturlig mad. Der er intet hokuspokus over det. Det handler om at spise masser af forskellig mad, masser af grønt og så ikke belaste tarmene med at overspise hele tiden. Mærk efter, om du er mæt. Hold lidt igen’

Antiinflammatorisk kost til overgangsalderen

Ud over at antiinflammatorisk kost virker betændelseshæmmende i kroppen, virker det også blodsukkerstabiliserende. Dit blodsukker er beregnet til at ligge nogenlunde stabilt med kun små fald og stigninger. Når det ligger stabilt, påvirker det din hormonbalance til også at ligge mere stabilt. Der udløses færre stresshormoner og kønshormoner med et stabilt blodsukker. Har du en god blodsukkerbalance, har du ifølge Louise Bruun også en god hormonbalance. Er du i overgangsalderen, vil en antiinflammatorisk kost derfor give dig færre gener som svedeture og humørsvingninger.

LÆS OGSÅ: Sådan skærer du ned på sukker

Læs mere om: