SUNDHED & TRÆNING

Træning | Drop dine regler og få succes

Keep it simple. Det er personlig træner, Ann Sofie Bækgaards bedste sundhedsråd. Læs hendes anbefaling til, hvordan du kan komme til at føle dig sund og succesfuld.

Der har aldrig været større fokus på sundhed, end vi oplever nu. Vi vælter os faktisk i sundhedsbudskaber og -regler fra medierne, vores familie, venner og bekendte.
Den ene uge skal vi leve på 5:2-palæo-uden-gluten-masser-af-protein-yoga-og-meditations-måden. Den næste uge skal vi leve på 6:1-kun-grøntsager-stege-i-kokosolie-rawfood-ingen-alkohol-men-masser-af-vand-måden. Og træningen skal være HIIT-kort-men-godt-og-meget-intens. 

Når vi dagligt bliver bombarderet med de mange budskaber og regler for, hvad vi må og ikke må, kommer mange af os til at bygge et højt tårn af regler. Jo flere sundhedsregler vi pålægger os selv at følge, des højere bliver tårnet. Til sidst bliver det så højt, at vi ikke kan se toppen – og så falder det hele til jorden med et brag!

LÆS OGSÅ: Sund som Sisse Fisker

For mange regler giver dårlig samvittighed

Problemet med de mange sundhedsregler er, at de for det meste har en lyd af påbud, forbud, må ikke. Derudover er reglerne ofte uopnåelige i en travl hverdag, der for mange af os byder på karriere, familie, veninder, fødselsdage og så videre. Det betyder, at vi gang på gang kommer til at bryde vores egne regler om sundhed. Det giver dårlig samvittighed og en masse negative tanker om os selv. Som personlig træner hører jeg ofte klienter – især kvinder – sige, at de slår sig selv oven i hovedet, fordi de ikke gør det, de BURDE gøre. Eller ikke gør det, de synes, de SKAL gøre. Og så bliver sundhed pludselig noget negativt. En masse regler, vi ikke kan leve op til. Så skal vi dit OG dat OG dit OG dat OG dit OG dat. Vi skal leve op til det hele på én gang, for ellers er vi jo ikke sunde – eller hvad?

Foto: Ann Sofie Bækgaard og Bob Foy

Mød Trine med alle reglerne

Lad os tage et eksempel. En person, vi alle kender. Trine Nygaard, tidligere chefredaktør på IN, 47 år. Trine har en regel om, at hun skal være sund. For at være sund skal hun hun løbe – tre-fire gange om ugen. 9-10 kilometer hver gang. Ikke gå. Ikke lunte. LØBE. Hele vejen. Og hun skal styrketræne på turen. HVER GANG. Hun skal ikke af sted én eller to gange om ugen. Mindst tre. Og altid løbe mindst ni kilometer. Der SKAL være grønt lys hele vejen, så hun ikke spilder sin tid med at stå stille ved lyskrydset, og det må i øvrigt ikke regne imens – for så har hun ikke levet op til ”reglen”, hun har om ”Trines sundhed”. 

Og, og, og. Tårnet er skyhøjt. Men i en travl uge er det ikke altid nemt for Trine at få løbeturene klemt ind. Og så er det vel okay at løbe tre kilometer en gang imellem, eller hvad? Eller, hvis det har været en lang dag, gå 10 kilometer med manden i hånden? Nej, siger Trine. Sådan er reglen ikke. Forestil dig, hvordan Trine har det – både når hun presser sig selv til at efterleve sine regler – og når hun slækker på dem.

LÆS OGSÅ: IN guider til varieret en kost

Foto: Ann Sofie Bækgaard og Bob Foy

Vejen til succes 

Tænk, hvis vi vendte den om. Og gjorde sundhed til noget positivt. Noget enkelt. Tænk, hvis vi gjorde alle sundhedsreglerne til nogle få leveregler, der kun afhænger af, hvad du selv VÆLGER at gøre af gode ting for DIG. Hvad du selv vælger, du GODT MÅ.

Lad os tage fat i Trine igen. Hun er en stædig kvinde, der kan være meget hård ved sig selv. Hun elsker tilsyneladende at slå sig selv oven i hovedet og fortælle sig selv, at det ikke er godt nok. Og når hun ikke lever op til sine regler om sundhed, ja, så er der igen en grund til at slå sig selv oven i hovedet: Du er ikke god nok! Men der er en vej ud af sundhedsjunglen. Den hedder: Keep it simple.

For Trine havde det altid været sådan, at løb hun ikke de 9-10 kilometer, så havde hun ikke lavet noget. Det vil sige, hvis hun gik de 9-10 kilometer, var det ikke godt nok. Så levede det ikke op til hendes regel omkring sundhed. I dag har Trine en anden tilgang. Den har jeg som personlig træner og coach hjulpet hende med at nå til.

Nu føler Trine sig sund, når hun går en tur. Også selv om den kun er på to kilometer og ikke involverer styrkeøvelser. For Trine er to kilometer nu blevet til ”to kilometer i benene” ligesom 10 kilometer er ”10 kilometer i benene”. Om hun har løbet eller gået, eller om det har taget en time eller to, er lige meget. Det vigtige er nu, at hun er kommet ud af døren og har fået nogle kilometer i benene. 

Jeg håber, du vil nå frem til samme keep it simple-indstilling som Trine – den er nemlig meget sundere for både krop og sjæl.

Foto: Ann Sofie Bækgaard og Bob Foy