Træning
Foto: Panthermedia
SUNDHED & TRÆNING

TRÆNING | Træn efter dit humør

Ligesom dit humør svinger, bør din træning også variere. Nogle dage har du brug for at komme ned i gear, og andre gange har du behov for at slå en boksebold til plukfisk. Træningsekspert Anna Bogdanova guider dig til, hvordan du får det optimale ud af din træning, når du er stresset, glad, vred eller doven.

Træning efter humør: Sådan skal du træne, når du er ...

Doven

Sofaen lokker, og træning har absolut ikke førsteprioritet. Sådan kan vi alle sammen have det fra tid til anden. Kan du få dig selv ud ad døren, er det dog en god idé at træne på en måde, så du får vakt dit nervesystem – der skal være fart over feltet!

Prøv: Burpees, englehop, mountainclimbers,sjipning, hop, kettlebellswings osv. er alt sammen noget, der får gang i kroppen og klarer hjernen. Det er simple øvelser, så du behøver ikke at tænke for meget over, hvad du skal. Du skal bare i gang.

Hold dig fra: Alle de ting, der er omstændelige. Det kan bl.a. være styrketræning baseret på programmer, hvor du både skal have styr på, hvordan du udfører øvelserne, hvor mange gange og med hvor meget vægt. På de ugidelige dage må det ikke være besværligt. Dér skal træning være ligetil og sjovt. I stedet for at slå dig selv oven i hovedet over, at det ikke bliver din mest effektive træningssession, så tænk i stedet, at lidt træning er bedre end slet ingen.

LÆS OGSÅ: Træning | Find ud af om du springer over, hvor gærdet er lavest

Glad

Du er ved at boble over af glæde, og alt omkring dig er lutter lykke. Det kan faktisk ikke blive bedre! Derfor kan du netop tillade dig at gøre lige det, du har lyst til. Har du gået med tanken om at prøve noget nyt, er det nu, du skal slå til.

Prøv: At udfordre dig selv med dans eller aerobic, hvor niveauet er højere, end du er vant til. Er energiniveauet så højt, at du næsten ikke kan være i din krop, så løb en lang tur, hop på trampolin, eller find sjippetovet frem.

Hold dig fra: Du kan som sagt alt, når du er i det humør, men du vil med stor sandsynlighed ikke føle dig tiltrukket af rolige aktiviteter som f.eks. yoga og pilates, for når du er i dit ekstatiske hjørne, kan det være svært at holde kroppen i ro. Få hellere det bedste ud af din glæde og gi’ den gas.

Stresset 

Du sover ikke ordentligt, tingene i dagligdagen spidser til, og tankerne er helt oppe i det røde felt. Med andre ord: Du er stresset. Når du har det sådan, er det vigtigt ikke at stresse dig selv yderligere gennem motion, så vær opmærksom på, hvad du kaster dig ud i. Når du er stresset, er det bedst at dyrke rolige træningsformer.

Prøv: Yoga, pilates, lav-intens kredsløbstræning eller lignende. Tempoet bør være lavt, og det er vigtigt, du får arbejdet med vejrtrækningen samt kontrolleret bevægelserne i dine led, så kroppen kommer ned i gear.

Hold dig fra: Træningsformer, der stiller store krav til stabilisering af rygsøjlen, fx crossfit og intervaltræning. Når kroppen er stresset, vil du nemlig have større udfordringer med at koordinere dine led og aktivere dine muskler – og det kan give skader. På samme tid bør du holde dig fra træningsformer a la langvarig kredsløbstræning eller tung styrketræning, der udløser for mange stresshormoner. Overproduktion af stresshormoner resulterer ofte i søvnbesvær. Og kan du ikke sove – ja, så bliver du nok endnu mere stresset.

Vred 

Hvad årsagen end måtte være, vil du ofte have lyst til at slå fra dig, råbe og skrige, når du er vred. Du har altså en indre aggression, der skal ud. Og så stiger stresshormonniveauet – bl.a. i form af adrenalin. Det betyder, at der frigives en masse ressourcer i din krop til at være fysisk aktiv. Det bør du udnytte ved at lave krævende aktiviteter!

Prøv: Tung styrketræning, boksning, hård intervaltræning, konkurrencetræning – eller træning, hvor du har et bestemt mål for øje.

Hold dig fra: Træningsformer, du ikke kender i forvejen, da du kan komme til at indlære tingene forkert eller komme til skade. Fordi dit niveau af stresshormon er højt, er din finmotorik og din koordinationsevne ikke særlig god. Det er også vigtigt, du får succes med det, du laver, da du ellers kan ende med at blive vred på dig selv, fordi du ikke er så god, som du gerne vil være.

LÆS OGSÅ: SUNDHED | Sund kost og træning for dig på 30+