Tip til en sundere julefrokost
Foto: AOP
SUNDHED & TRÆNING

Tips til en sundere julefrokost

Vil du gerne gøre din julefrokost lidt mere sund eller have gode råd til, hvad du skal gå efter? Så få ekspertens råd her.

 

Ingen julefrokost uden lækre retter og tilhørende drikke. December byder på talrige arrangementer, hvor vi sammen med familien, vennerne eller kollegaerne sætter os til bords for at nyde julens mange spiselige klassiskere, mens vi skåler og skyller ned med alt fra juleøl til snaps og vin. Men de hyggelige sammenkomster er ikke nødvendigvis gode for vores sundhed, hvilket kan vise sig i form af strammende bukselinning og åndenød, når vi prøver at få pulsen op igen for at kompensere. Det ved Anne Lund fra AmoveCph, der er personlig træner. 

- Din hverdagskost er næppe så energirig og fedtholdig, som den klassiske mad vi spiser til julefrokosterne, lyder det fra Anne Lund, der fortsætter:

- Og det betyder, at du indtager mere energi, end du er vant til. Hvis kroppen ikke forbrænder den energi med aktivitet, så tager du på. Mange af os holder også fri fra arbejde og træner og bevæger os generelt mindre i juledagene, og dette er alt sammen med til at sænke vores aktivitetsniveau, så vores forbrænding bliver lavere. Med andre ord, så vil juleflæsket sætte sig, hvis vi indtager mere energi end vi forbrænder.

Fyld på tallerkenen med omtanke
Ifølge Anne Lund skal vi tænke os om, når vi fylder på tallerkenen, hvis vi vil gå sundere til julefrokostbordet. Et nemt og enkelt tip er, at tage en mindre tallerken, hvis det er muligt, og kun fylde den op én enkelt gang.

- Tænk over hvordan du fordeler maden på tallerkenen. En tommelfingerregel er Y-tallerkenen, hvor en femtedel består af kød, fisk og sovs, to femtedele med groft brød og kartofler og to femtedele med grøntsager, lyder det fra den personlige træner, der også anbefaler, at du holder øje med dit alkoholforbrug i løbet af frokosten.

- Alkohol er ikke et næringsstof, som kroppen kan gøre nyttigt brug af. Det er ren energi for kroppen, som skal forbrændes. Samtidig er det værd at holde sig for øje, at alkohol har sundhedsskadelige effekter, så drik efter Sundhedsstyrelsens anbefalinger om syv genstande om ugen for kvinder – også selvom du skal til flere julefrokoster på en uge. Drik kun én genstand i timen og nyd den – og sluk så i stedet tørsten i vand eller i et alkoholfrit alternativ uden sukker.

LÆS OGSÅ: Derfor skal du drikke nok vand

Op og hop
De mange timer ved bordet, hvor vi fokuserer på at fylde mad på tallerkenen, mens øllen og snapsen flyder i stride strømme, er ikke ligefrem med til at løfte pulsen. Anne Lund anbefaler derfor, at vi få hevet sidemanden med op til en stoledans eller andet i løbet af frokosten, der kan få fokus væk fra at proppe i munden.

- Husk også bare at lægge bestikket ned engang imellem. Ofte spiser vi af ren rutine uden at nyde maden, men hvis vi nu har lovet os selv, at vi kun tager én gang, så er det jo om at nyde det, som vi har på tallerkenen. Der er ikke noget, der er forbudt – det skal bare nydes med måde, og det gør vi kun, hvis vi giver det opmærksomhed, lyder det fra Anne Lund, der også forslår, at ligge en lille gåtur ind mellem f.eks. hovedretten og desserten, så alle kommer op og ud og får lidt frisk luft.

Sunde alternativer
Står du selv for julefrokosten, så har du heldigvis teten til selv at bestemme, hvad der skal på bordet. Og her er der ifølge Anne Lund mange gode og sunde alternativer, som du kan kaste dig ud i, hvis menuen gerne må afvige fra den traditionelle.

- I stedet for at friturestegt fiskefilet med remoulade eller en meget cremet karrysild, så prøv en røget ørred, dampet torsk en ovnbagt laks. Du kan også skifte den ofte sukker- og eddikeholde rødkål eller fede waldorfsalat ud med råmarineret rødkål med søde appelsiner og tranebær, lyder det fra den personlige træner, der herunder kommer med flere bud på alternativ mad til julefrokosten.

Alternativer til de klassiske juleretter

I stedet for…

  • Flæskesteg, så rist nogle gode stykker parmaskinke i oven. Det smager stadig af gris.
  • Rødkål, så lav en salat ud af rød spidskål vendt i lidt olie/eddike med søde appelsiner og tranebær
  • Fiskefilet, så server en dampet torsk med rosenkål og friske æbler
  • Brunede kartofler, så bag nogle farverige rodfrugter med krydderurter
  • Medisterpølse, så find en mindre fedtholdig pølse, som du kan lide smagen af
  • Piskefløde i risalamande, så brug madlavningsfløde

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

Læs mere om: